Publiciteit


Ziaqua Zonnehuis
Ziaqua RED magazine
Ziaqua Uitkrant

Het leven is vallen en opstaan, het liefst een beetje lenig

Interview Journaliste Ellen Kleverlaan, 2011

Wie ben je? Ik ben Marion Moulen, ZiaQua Podiumkunsten choreografe en dansdocente op diverse locaties te Amsterdam. Ik heb een eenmanszaak. Mijn expertise is Werelddans, Circusdans & Leeuwentemmen en choreografie tekenen (Gerrit Rietveld Academie). En neen, geen echte leeuwen! Het is een act waarin jongeren de tijgers, panters of leeuwen spelen. Met hoela hoops bouwen we een leeuwentunnel, -kooi, tonen hoepelkunsten en ik ben de leeuwentemmer van de artiesten in de circusshow.

Hoe het allemaal begon:
Als kind van 4 jaar was ik vermist. Ik bleek op wereldreis, te voet. Ik had een afstand van zo’n 7 kilometer gelopen, in mijn eentje! Gelukkig kwam ik in goede handen van het politiebureau thuis. Na de vooropleiding Mimeschool Theaterdans, de Gerrit Rietveld Kunstacademie (onderzoek in choreografie tekenen) en International Modern dance classes Danslab, werd ik zelf podiumartieste en regisseuse. De droom om zo lenig als een slangenmens te worden, bleef ik nastreven. Hierdoor professionaliseerde ik mij met een unieke mix van klassieke Egyptian Bellydance & Classical Indian Bharata Natyam dance & Yoga in een solo performance.
Toen ik als moeder van een halfbloed Nigeriaanse dochter, boordevol fantasie, haar verhalen ging verwezenlijken in een echt circusfeest met live muzikanten en publiek werd het me duidelijk; in het circus komen alle culturen samen. Zo is Circusdans ontstaan, een eigen mix van acrobatiek, ritmische gymnastiek, yoga en circuscapriolen. Elf jaar doe ik het nu.

Waarom ben jij succesvol?
Spontaan zijn, lef tonen, experimenteren en vernieuwende lichaamskunsten ontdekken en zoveel mogelijk optreden op diverse podia. De directe feedback van het enthousiaste publiek en de deelnemende jonge artiesten, motiveerden mij om door te gaan. Zo werd de Leeuwentemmer ZiaQua mijn succesformule.

Wat adviseer jij een startende ondernemer?
Geef jezelf de ruimte, durf te pionieren, geloof in je dromen. Kwaliteit en originaliteit worden op de lange duur beloond, echt waar.

Heb je een vallen en weer opstaan – moment gekend?
Ik moest vooral leren zakelijker te worden: het managen van mijn inkomsten en uitgaven. Want als freelancer heb ik contracten met wisselende inkomsten.
Bijscholen heb ik vooral op het zakelijke vlak moeten doen.

Wat zou je achteraf anders doen?
Als je pioniert, heb je niet zomaar een voorbeeld, dan komt het zeker aan op het vertrouwen in jezelf. Het kunstenaarsbloed was en is mijn drive en je verrijkt jezelf met kennis. Ik miste destijds het advies of uitwisseling. Nu 11 jaar later het ondernemersklimaat belangrijk wordt gevonden, worden mij vanuit de gemeente cursussen aangeboden.

Wat is jouw lesson learned?

Mijn lijfspreuk is: “Het leven is vallen en opstaan, het liefst een beetje lenig.”

Hoe bouw je jouw merk?

Sfeer bouwen! Uit nood (zonder personeel) zijn heel wat skills geboren zoals webdesign, omschrijvingen van projectplannings, lesprogramma’s maken, choreografie tekenen, flyers ontwerpen en vooral: ruilhandel van film monteren voor een soloperformance en dergelijke.

Hoe ga je om met deze economische crisis?
Vooralsnog heb ik het drukker dan ooit. Als iemand mij boekt, zijn er geen tussenpersonen. Als eenmanszaak is de communicatie heel helder en direct in wat te verwachten. Ik ben organisatie, onderhandelaar, uitvoerder, administratie en webdesigner in één.

Zet jij social media in en hoe dan?
Ik link al de organisaties waarvoor ik werkzaam ben via 
mijn website of LinkedIn en publiceer filmpjes via Vimeo en ben onlangs verbonden met Cultuureducatie MOCCA, een database waar scholen aanbieders zoeken.

Wat is jouw verdienmodel en ben je daarover tevreden?
Het is soms pittig om als freelancer met wisselende inkomsten op tijd betaald te worden, dat levert nog wel eens spanning of nervositeit. Anderzijds: als ik zou wensen te groeien zou ik personeel moeten aannemen of docenten moeten opleiden.

Wat zijn je doelen voor de komende drie jaar?
Ik ben docente van zo’n 100 jongeren per week op onder meer scholen, toch het persoonlijk talent ontdekken, boeit me. Kinderen en jongeren zijn vol dromen en wensen, zo positief wilskrachtig, en volledig NU in het leven. Voor het Jeugd Talentcentrum ben ik de choreografe en creëer ik jaarlijks een nieuwe voorstelling samen met een decor- en zangdocent. De uitvoering is in de Concertzaal van Muziekschool Noord voor eigen publiek.
Inmiddels werk ik ijverig aan een tekenboek Drie eeuwen danskunst, waarin het leven van podiumartiesten en musici met kennis uit de muziekgeschiedenis worden verweven. Ook heb ik onlangs met subsidie de Eerste Kunstklas voor moeders, een Wereldklas opgericht. Een interculturele klas met 9 nationaliteiten, echt fijn!